top of page
Economie & vestigingsklimaat.jpg

Retail

De retailsector spreekt tot de verbeelding; we komen er allemaal dagelijks mee in aanraking. Maar lopend door de schappen merken consumenten weinig van de complexe wet- en regelgeving waar winkels en fabrikanten dagelijks mee te maken hebben. Dat ananassen ineens zonder kroon worden verkocht, of dat televisies in elektronicawinkels nu opvallende energielabels dragen, is namelijk geen toeval. Het zijn zichtbare uitingen van besluiten die in Den Haag of Brussel worden genomen.

​

In Brussel staan retailonderwerpen hoog op de agenda. Denk aan discussies over landbouw, handelsverkeer of duurzaamheid. Ministers van LNV en EZ overleggen regelmatig met hun Europese collega’s, terwijl hun inzet in Den Haag wordt voorbereid en afgestemd met de Tweede Kamer. Zo is er ook op nationaal niveau gelegenheid om invloed uit te oefenen in Brussel.

​​

En ook in Den Haag zelf worden cruciale beslissingen genomen. Zo is het minimumjeugdloon recent verhoogd en scherpt de minister van SZW het beleid rond arbeidsmigratie aan. Bedrijven worden zo gestimuleerd om op zoek te gaan naar nieuwe, duurzame manieren om werk aantrekkelijk én uitvoerbaar te houden.

 

Retailers, brancheverenigingen, logistieke partners en toeleveranciers bevinden zich in een dynamisch speelveld met veel spelers en vaak tegenstrijdige belangen. Bureau Malieveld helpt hen koers te bepalen richting Den Haag. Met een helder verhaal, strategische positionering en zichtbaarheid waar het ertoe doet. 

Meer weten?

Neem contact op met Mieke

Mieke Ansems
bottom of page